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Employment – Qualification – Innovation is a scientific centre and part of the Department of Sociology at the Institute for Advanced Studies (IHS) in Vienna/Austria.

 
 

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Früher Bildungsabbruch - Neue Erkenntnisse zu Ausmaß und Ursachen

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Demokratielernen. Eine Vielfalt von Fähigkeiten und eine Frage der Übung

Diskurse und Auseinandersetzungen mit den Fragen von Demokratie und Bildung und den Inhalten demokratischer Bildung sind in Österreich – so es sie überhaupt gibt – häufig verkürzt. Der Fokus liegt meist auf „Mitbestimmung“. Fragen der Gestaltung der demokratischen Grundstrukturen und des demokratischen Grundverständnisses werden vernachlässigt. Das ist wohl u.a. auf die wenig aufgearbeitete autoritäre und faschistische Tradition in den meisten institutionellen Kontexten zurückzuführen. Die vorliegende Ausgabe des Magazin erwachsenenbildung.at fragt, was Demokratie kennzeichnet, wie viel und welche Art von Demokratie wir uns vorstellen können und wie viel Demokratie eine Gesellschaft braucht. Die Themenbeiträge entwickeln verschiedene, kritische, oft feministische Zugänge zum Demokratielernen und werden einerseits thematisch (critical science literacy, economic literacy), andererseits methodisch (Psychodrama, Legislatives Theater) mit direkten praktischen Bezügen ausgeführt. Die praxisorientierten Beiträge beschäftigen sich mit spezifischen Ansätzen (Anti-Bias-Ansatz, kritische Radioberichterstattung) und alten neuen Themen des Demokratielernens (politischer Extremismus, Geschlechterstereotype). Resümierend appellieren die Herausgeber, die institutionelle Einbindung zivilgesellschaftlicher Organisationsformen in die Erwachsenenbildungslandschaft und auch die verkürzten Diskurse um demokratische Bildung in Österreich genauer zu untersuchen. (Red.)

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Comparative political perspectives of adult education – subsuming to qualification and competence strategies or searching for new missions?

A main political instrument, that is promised to support lifelong learning by its advocates in the European Union (EU) and beyond, is the qualification framework (EQF for lifelong learning), which should provide systematic information about the qualifications available in education and training at national or sectoral levels. The aim of this article is to ask some basic questions about the implications and potentials of qualification framework (QF) policies for the development of non-vocational adult education (NVAE): can the NQF help the development of NVAE? The answer is first that the purposes of NVAE do not fit to the purposes of the qualification framework. The genuine topics of NVAE are rather pulled towards the utilitarian logic of vocational and employment related AE. Reconsideration of the topics and purposes of NVAE in the 2000s finds as an overall characteristic that the activities cater for those ‘in the shadow’ of society (excluded people and groups at risk), and are also outside the political mainstream. The need for a (new) mission for NVAE can be based on the argument that these ‘subversive’ purposes of NVAE are key for societal development and, consequently would need an institutional base as well as financial means. A proposal for a new mission can be made by the two dimensions: (i) support of transdisciplinarity in knowledge production and (ii) widening of the institutional base for the support of new modes of knowledge production in society.

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